Wednesday, December 25, 2013

KENANG KENANGAN BELAJAR DI LONDON


KENANG KENANGAN BELAJAR DI LONDON

Apabila keputusan peperiksaan akhir Bar diumumkan rasanya misi utama saya datang ke London tamatlah sudah. Saya telah lulus peperiksaan tersebut dan tetakluk kepada saya menghadiri upacara “Call to the Bar” saya layak diiktiraf sbeagai “Utter Barrister” yang bermakna “complete” Barrister. Kita gunakan perkataan “utter” dalam expression “utter rubbish”! Kelayakan  resmi saya ialah “Barrister-at-Law” of Lincoln’s Inn. Oleh kerana saya juga adalah seorang siswazah yang mempunyai  ijazah undang undang dari Universiti London, maka kelayakan penuh saya ialah LL.B (Hons.) LOND, Barrister-at-Law, of Lincoln’s Inn. Cukuplah itu berkenaan kelayakan saya yang amat sederhana sebenarnya. Namun begitu saya sangat bersyukur kepada Allah swt. Yang hanya dengan izinnya jua saya menerima kelayakan yang tidak sepertinya ini.

Kami terus berada di London untuk membolehkan saya menghadiri upacara Call to the Bar. Ini juga membolehkan kami berjalan jalan di United Kingdom dan benua Eropahsebelum pulang ke Malaysia.Namun begitu kami tidak sempat melawat Ireland dan banyak juga negara Eropah Timur seperti Hungary, Poland dan Cekoslavakia dan lain lain. Entah bila pula kami boleh datang balik ke UK dan Eropah? Alhamdulillah saya berpeluang setelah balik dan berkerja di Malysia datang balik ke UK beberapa kali. Kami juga berpeluang melawat Eropah lagi setelah berkerja.

Sebelum mengakhiri cerita saya belajar di London ada beberapa pandangan dan kenangan berkenaan England dan hal hal yang bersangkutan yang saya ingin rakamkan.

Dalam tahun pertama dan kedua saya berada di London saya belajar bersungguh mengenangkan belajar di Universiti adalah satu pengelaman baharu tambahan pula kursus undang undang memang dianggap susah. Namun begitu saya sempat juga mengambil bahagian agak aktif dalam International Society di Kolej dan persatuan penuntut Malaysia di United Kingdom seperti Kesatuan Melayu United Kingdom, Malayan Forum, Islamic Study Group dan Persatuan Penuntut Penuntut Undang Undang di United Kingdom. Hanya apabila isteri saya telah datang ke London dan juga sebab saya menghadapi peperiksaan akhir saya tidak lagi cergas dalam persatuan persatuan.

Adalah pandangan saya bahawa penuntut penuntut  Melayu yang belajar di England kebanyakannya datang dari keluarga atasan. Mereka adalah anak orang kenamaan atau keluarga diraja atau pegawai tinggi kerajaan atau orang kaya. Jarang jarang sekali saya berjumpa penuntut yang semiskin saya, seorang anak yatim berasal dari kampong. Mungkin kawan kawan saya dari STAR pun hampir hampir samalah keadaan mereka dengan saya. Kalaulah tidak kerana biasiswa Kerajaan mungkin kami tidak boleh  memimpikan dapat belajar di UK. Pelajar pelajar bidang undang undang pula kebanyakannya terdiri dari pelajar pelajar yang telah pun berkerja beberapa tahun sebelum mengambil keputusan melanjutkan pelajaran. Ini sangat ketara apabila MARA memberi  biasiswa dan pinjaman untuk mereka yang mengambil kursus undang undang. Kerajaan seingat saya pada masa itu tidak mengeluarkan biasiswa kepada penuntut penuntut yang baharu sahaja tamat sekolah menengah tetapi memberi biasiswa hanya kepada pegawai pegawai dalam perkhidmatan, iaitu juru bahasa. Ini Dari kalangan pelajar pelajar ini lahirnya agak ramai peguam peguam Melayu sama ada dalam perkhidmatan Kerajaan atau dalam profesyen undang undang.

Saya juga perhatikan perasaan kenegerian di antara pelajar pelajar negeri Kelantan sangat tebal. Mereka suka tinggal di kawasan tertentu ialah Vauxhall sehingga tempat itu dikenali sebagai “kampong Kelantan”. Seorang yang senior dianatara mereka arwah Dato Ariffin Daud dianggap Penghulu mereka. Mereka tolong menolong diantara satu sama lain. Saya tidak melihat ini sebagai sesuatu yang negatif. Malahan positif. Mereka tidaklah pula enggan berkawan dengan pelajar pelajar dari negeri negeri lain. Saya sendiri mempunyai beberapa orang sahabat baik dari kelangan pelajar pelajar dari Kelantan.  Keadaan ini hampir hampir sama semasa saya belajar di STAR, Ipoh dahulu. Perhubungan dianatara budak budak Kelantan sangat akrab tetapi mereka juga berkawan dengan budak budak dari negeri lain seperti saya.

                                                                                                       

Sedikit kenang kenangan dan pandangan berkenaan UK dan penduduknya. Orang British pada  pandangan mata kasar nampaknya sombong dan “individualistic”. Ada benarnya. Mereka tidak pedulikan sangat hal orang lain. Mereka lebih suka “mind their own business” Dan mereka ingin orang lain pun berbuat begitu juga. Oleh yang demikian mereka tidak peduli misalnya pakaian orang yang menjuluk mata atau anak anak muda mereka bercumbu cumbuan di khalayak ramai. Kita sebagai rakyak asing yang rasa tidak senang melihatnya. Tetapi disebalik itu pula mereka  hormat kepada orang lain termasuk orang asing. Misalnya mereka akan mengucapkan “Good Morning” walau pun kepada orang yang mereka tidak kenal dan kadang kadang menambah, “Good weather today, is n’t?. Begitu juga mereka berbudi Bahasa. Mereka mesti mengucapkan “thank you” atas perkara perkara bagaimana kecil sekali pun. Misalnya bila kita bayar tambang bas kondakter akan kata, “thank you, love”. Juga mereka akan menggunakan perkataan “please” bila meminta sesuatu, misalnya, “fare please!”. Bilalah agaknya kita dapat mencapai taraf budaya seperti tiu?

Walau pun pada perengkat perseorangan orang orang Inggeris nampaknya tidak mesra dan dianggap “cold” oleh orang orang asing,  tetapi sebagai satu bangsa atau pada perengkat masyarakat mereka sangat perihatin dan saya sangat tertarik hati dengan budaya mereka yang suka menolong orang. Saya menerima banyak budi baik mereka. Misalnya, dari masa diterima masuk belajar di UK lagi British Council di KL menghubungi saya  dan menesehatkan saya berkenaan keadaan di England terutamanya kedudukan perumahan. Jika dikehendaki mereka menguruskan perumahan dengan menempatkan pelajar pelajar asing di asrama asrama mereka, atau asrama NGO lain. Saya tidak memerlukan khidmat ini oleh sebab kolej saya King’s College mempunyai asrama asrama sendiri yang dikenali dengan nama Hall of Residence. Saya ditempatkan di “Platane” sebuah Hall of Residence di Denmark Hill, berhampiran dengan Greenwich Village, sebuah kawasan agak ternama iaitu yang memberi nama kepada Greenwich Meridian (0 degree) dan Greenwich Mean Time (GMT). Masa kami mula mula sampai di London Airport pegawai pegawai British Council menunggu ketibaan kami dan membawa kami ke Malaysia Hall. Ada yang dibawa ke British Council Hostel untuk tinggal disana untuk beberapa malam sebelum mendapat  tempat kediaman tetap. Ada juga yang tinggal tetap disitu. British Council juga menguruskan lawatan untuk pelajar pelajar asing di sekitar kota London dan kota kota lain. Saya pernah mengikuti trip mereka ke Glasgow di Scotland melawat loch loch yang masyhur seperti Loch Lomond dll. Mereka juga aturkan lawatan ke panggung panggung ternama. Saya berpeluang menuntun “The Black and White Minstrel Show” di Glasgow. Alangkah eloknya kalau kita ada NGO seperti British Council ini?

Persatuan seperti The Rotary Club juga memberi bantuan kepada pelajar pelajar. Saya pernah dijemput mereka ke jamuan teh mereka yang diadakan di hotel lima bintang dan memperkenalkan saya kepada ahli ahli Kelab itu. Mereka menjemput saya memberi sedikit ucapan berkenaan diri saya dan  Malaysia. Selain dari itu mereka menghadiahkan beberapa tikit untuk menuntun pertujukkan pentas seperti “play” di panggung panggung terkemuka di London. Tikit tikit ini mahal kalau dibeli sendiri. Pernah juga mereka mengaturkan kami menjadi “week end guests” di rumah mereka. Saya sangat hargai budi baik Mat Salleh ini.

Disebalik itu pula ada juga budaya pemuda pemudi Inggeris yang tidak baik yang berdasarkan prejudis mereka terhadap orang kulit hitam. Pada masa itu ada kumpulan yang di kenali sebagai “skin heads” (kepala botak) yang bencikan orang kulit hitam terutamanya orang Pakistan dan ada kalanya membelasah mereka. Ini dikenali sebagai “pakibashing”. Nasiblah mereka tidak mengganggu pelajar Malaysia setahu saya. Insiden insiden seperti ini malangnya masih berterusan hingga sekarang.

Pada keseluruhannya selain dari menerima pengajian tinggi yang bermutu di sebuah universiti bertaraf tinggi, saya sangat menghargai masa saya tinggal di London selama 4 tahun itu. Saya melalui banyak pengelaman hidup masa tnggal di sana yang mungkin tidak boleh didapati di lain lain tempat. London mempunyai begitu banyak tempat yang menarik kepada segala jenis manusia. Dikatakan,”If you are tired of London you are tired of life itself”. Ini membuatkan saya sentiasa rindukan London dan kalau ada peluang ingin “balik”kesana beberapa  kali lagi yang boleh! Saya boleh katakan, “I left my heart in London”!

Namun begitu hujan emas dinegeri orang hujan lembing dinegeri kita lebih baik lagi negeri kita.

No comments:

Post a Comment