Sunday, November 24, 2013

ISTERI AKAN DATANG KE LONDON!


ISTERI AKAN DATANG KE LONDON!

Saya tidak berapa ingat bagaimana tercetusnya rancangan untuk membawa isteri saya menyertai saya di London sehingga saya tamat pengajaian.

Mungkin faktor faktor berikut mempengaruhi kami membuat keputusan itu. Kami sudah pun menikah. Adalah lebih sesuai untuk suami isteri tinggal bersama. Memang ada adat Melayu pasangan yang hanya nikah gantung tidak tinggal bersama. Diantara adat dengan agama kami memilih untuk mematuhi kehendak agama. Saya perhatikan ada agak ramai juga pelajar yang sudah berumah tangga mengikuti kursus pengajian tinggi. Para isteri mereka senang sahaja mendapat pekerjaan di London. Dengan adanya isteri saya bersama sama dengan saya di London ini sudah tentu menyenangkan saya. Dia boleh membantu saya dengan kerja rumah seperti memasak berkemas rumah dan lain lain. Saya akan mempunyai lebih banyak lagi masa untuk belajar.

Di pihak isteri pula ada juga faktor positif. Selepas tamat pengajiannya di Maktab Perguruan Bahasa dia ditempatkan sebagai guru di Pengkalan Baharu. Ini bukannya Pengkalan Baharu kampongnya tetapi Pangkalan Baharu, Beruas. Tempat itu jauh dari rumahnya. Dan tempat itu sangat primitif. Dia terpaksa menumpang di rumah orang  sebab tidak ada rumah guru bagi guru sekolah menengah. Malahan tidak ada sekolah menengah lagi di kawasan itu. Kelas menengah yang isteri ditempatkan itu pun menumpang di sekolah rendah Cina. Mula mulanya dia menumpang di quarters sekolah Melayu berdekatan dan membawa opahnya tinggal bersama samanya. Timbul satu masaalah. Guru Besar sekolah Melayu itu mencuba nasibnya dengan H dengan mengajaknya keluar malam dengannya! H dengan segera meninggalkan quartes itu. Dia kemudiannya menumpang di rumah lain di kampong itu. Timbul pula masaalah lain. Rumah tumpangan itu agak dhaif dengan perigi mandi dan tandasnya jauh dari rumah. Nyamuk pun banyak! Ini menybabkan H mengidap penyakit Malaria. Dia bernasib baik kerana seorang jururawat yang ada quarters Kerajaan berhampiran menerimanya berkongsi bilik dengannya di quarters tersebut. Bukan itu sahaja jururawat tersebut telah memberi H rawatan untuk pulih dari penyakit malaria. Jururawat baik hati S hingga sekarang adalah sahabat karib H. H juga memberitahu bahawa doctor yang merawatnya menesehatkannya berpindah kekawasan yang tidak ada nyamuk malaria kerana penyakit malarianya agak serius.

Jadi kami sepakat supaya H datang ke London menemani saya sehingga saya tamat belajar. Pada masa itu saya dalam tahun dua pengajian saya. Tetapi timbul pula beberapa masaalah. Bapa mertua  tidak membenarkan dengan alasan masyarakat tidak mengetahui bahawa kami sudah menikah dan kalau kami balik nanti dengan membawa cahaya mata tentulah orang menyangka kanak kanak itu kanak kanak luar nikah! Ada juga benarnya. Nasiblah ibu mertua sangat bersimpati dengan kami dan dia menyokong rancangan kami dengan syarat kami tidak balik nanti dengan membawa cahaya mata. Mungkin dia tidak tahu adanya perancang keluarga! Akhirnya bapa mertua beralah dan merestui rancangan kami.

Apabila sampai masanya untuk H memohon kebenaran dari Kementerian Pelajaran untuk menggantung perjanjian untuk membolehkan dia berhenti mengajar sementara dan pergi menemani saya di London dia kena membuktikan bahawa dia sudah berkahwin. Tetapi sijil nikah kami akan menunjukkan kami menikah semasa H masih lagi dalam Maktab. Ini adalah melanggar syarat perjanjian! Ada satu jalan keluar. H mestilah mendapatkan sijil nikah yang bertarikh selepas dia tamat pengajian Maktab. Ini boleh diatur dengan sogokan diberi kepada seorang kadi untuk mengeluarkan sijil palsu.

Ada lagi masaalah. Saya tidak mempunyai wang untuk membayar harga tikit kapalterbang untuk penerbangan KL ke London walau pun pada masa itu sudah ada Chartered Flight yang diusahakan orang orang persaorangan di London dan harga tikitnya yang jauh lebih murah dari tikit penerbangan biasa. Nasiblah seorang kawan saya yang sama sama menuntut dengan saya dan pernah berkongsi Flat dengan saya setuju meminjamkan saya wang untuk membeli tikit tersebut, dengan syarat yang paling mudah iaitu pinjaman itu dibayar balik “payble when able”. Kawan saya itu berbangsa Cina berasal dari Penang dan datang dari keluarga kaya. Saya sangat terhutang budi kepadanya. Saya begitu sedih sahabat baik saya itu sudah meninggal dunia beberapa tahun yang lepas.

Saya juga mendapat  banyak pertolongan daripada Timbalan Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia di London, Tuan ASY. Dia menulis surat kepada Kementerian Pelajaran Malaysia menyokong kuat permohonan H untuk berhenti mengajar buat sementara dan datang ke London menemani saya. Beliau mengatakan ini adalah untuk kebaikan saya dan menjamin saya berjaya dalam pengajian saya. Saya sangat bersetuju dengannya! Permohonan itu diluluskan. Bukan itu sahaja. Beliau seterusnya menawarkan H pekerjaan sebagai kerani di Jabatan Penuntut Malaysia di London. Apa lagi yang saya hendak?

Akhirnya tinggal hanya satu masaalah sahaja lagi. Pada masa itu saya berkongsi menyewa sebuah flat dengan tiga orang lagi penuntut Malaysia. Sekarang saya terpaksa mencari tempat tinggal sendiri untuk saya dan isteri. Untuk mendapat “bedsitter” berdekatan dengan Central London memanglah susah dan sangat mahal.  (Bedsitter ialah satu bilik yang mengandungi katil yang boleh dilipat menjadi sofa jika perlu dan mempunya dapur dan meja untuk menulis). Lagi pun tuanpunya temapt kediaman tidak berapa suka menyewakan kepada penuntut asing terutama kepada yang sudah beristeri. Apatah lagi kalau bakal penyewa itu dudah mepunyai anak. Setelah mencari dibeberapa tempat saya berjaya mendapat sebuah bedsitter di High Gate di Utara London dengan kadar penyewaan yang saya mampu.

Sekarang hanya menunggu kedatangan H ke London. Tidak sabar sabar lagi!

No comments:

Post a Comment