Thursday, November 21, 2013

SEKOLAH MENENGAH (bahagian ketiga)


Sekolah Tuanku Abdul Rahman, Ipoh

Bila tahun persekolahan tahun 1958 bermula kami sudah berada di Tiger Lane. Sekolah baharu kami adalah sekolah besar dan begitu moden. Ada bangunan akademik mempatkan bilik bilik darjah, Liabrari, makmal sains dan bilik geografi. Ada juga bengkel pertukangan kayu dan logam.  Disebelahnya ada Blok Pentadbiran yang menempatkan pejabat pejabat dan Dewan yang pada masa itu nampaknya begitu besar.

Sekolah juga mempunyai enam bangunan asrama dan sebuah Dewan Makan. Ada beberapa padang untuk semua jenis permainan seperti rughby, hoki, bola sepak, basketball, volleyball dan kriket. Ada empat gelanggang tennis! (malangnya tidak digunakan sepenuhnya!). Saya sudah semestinyalah bermain tennis! Saya pun membeli raket tennis pertama saya! Tidak berapa lama lepas itu Mr Machel Liau warden Rumah Putih (Rumah saya) “merampas” raket saya! Alasannya, saya tidak membeli kelambu seperti yang diwajibkan dengan alasan tidak ada wang. Katanya kalau tidak ada wang dimana saya dapat wang membeli raket yang jauh lebih mahal! Salah priority katanya. Saya terpaksa akur dengan logiknya. Saya pun beli kelambu dan dapat raket saya kembali.

 Pada tahun 1958 Sekolah sudah mempunyai murid murid Tingkatan Khas, Tingkatan Satu dan Tingkatan Dua. Peristewa  penting dalam Kalendar Sekolah  pada tahun 1958 ialah Upacara Rasmi Pembukaan Sekolah dan Menamakannya Sebagai Sekolah Tuanku Abdul Rahman. Persiapan yang begitu rapi dibuat. Saya ingat ada latihan perbarisan oleh pasukan pasukan beruniform  Sekolah dengan didahului oleh band Pasukan Gurkha yang kem mereka terletak  disebelah Sekolah.  Parade Commander kami ialah Ghazali Ibrahim.  Upacara itu berjalan dengan gilang gemilang dan diliputi oleh akhbar dan radio. Upacara itu dirasmikan oleh Perdana Menteri Pertama Tunku Abdul Rahman Putra. Ini menimbulkan kekeliruan sedikit. Ada orang yang tersalah anggap bahawa Sekolah ini dinamakan sempena nama Perdana Menteri dan bukan mengambil nama Yang Di Pertuan Agong Pertama, Tuanku Abdul Rahman.  Saya sendiri mempunyai peranan manis dalam upacara ini. Saya terpilih untuk ditemuramah oleh seorang pemberita Radio Malaya dan temuramah itu disiaarkan keseluruh Negara. Hasilnya saya mendapat banyak juga fan mail dari beberapa orang budak perempuan yang ingin berkenalan dengan saya. Peristewa ini juga difilmkan oleh Film Unit Kementerian Penerangan dan tajuk film itu ialah “The Young Tigers” mengambil sempena Tiger Lane, dimana terletaknya Sekolah kami.

Saya berpendapat bahawa penamaan semula Sekolah sebagai Sekolah Tuanku Abdul Rahman (STAR) dari nama lamanya Sekolah Menengah Melayu adalah satu helah politik. Ramai orang terutamanya  guru guru Melayu mempersoalkan penggunaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa penghantar Sekolah Menengah Melayu. Yang mereka perjuangkan ialah sekolah menengah Melayu yang menggunakan bahasa Ibunda sebagai bahasa penghantarnya. Dengan menamakan sekolah ini sebagai STAR, sekolah ini menjadi sebuah sekolah menengah Inggeris seperti sekolah sekolah menengah lain seperti Malay College, Victoria Institution, Penang Free School dan Anderson School.

Perjuangan menubuhkan sekolah menengah Melayu yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantarnya diteruskan. Kerajaan terpaksa akur dan saya berpendapat  tanpa persedian rapi Kerajaan memmulakan kelas kelas menengah Melayu yang ditompangkan di beberapa sekolah Inggeris. Hanya beberapa tahun selepas itu Sekolah Menengah Melayu seperti Sekolah Aminuddin Baki dan Sekolah Alam Shah ditubuhkan.

Dalam tahun 1958 dengan penambahan murid murid baharu guru guru juga bertambah. Dianatara guru guru baharu yang terkenal pada masa itu yang saya ingat ialah arwah Ustaz Mohammad Haji Hashim, arwah Cikgu Abdul Hamid Ayub, arwah Cikgu Harun Karim, Cikgu Abdul Ghaffar Hashim dan Cikgu Makhzan Buyong. Ada juga guru guru Melayu yang mula berkhidmat pada tahun 1957 yang tidak mengajar kelas saya seperti arwah Cikgu Latif Shmasuddin dan Cikgu Ruslan Ahmad. Guru guru lain yang masyhur hingga kehari ini ialah Cikgu Kok Kee Chai, Cikgu Tan Teong Leong, Cikgu Tan Chew Kiang dan Cikgu Chan Teng Hong. Walau pun mereka juga tidak mengajar saya tetepi mereka memberi khidmat mereka dalam pergerakan luar bilik darjah. Cikgu Kok Kee Chai bertanggung jawab menubuhkan dan membimbing pasukan rughby Sekolah menjadikan pasukan rughby Sekolah sebagai pasukan rughby  ternama di Negara ini hinggalah sekarang. Arwah Ustaz Mohammad Haji Hashim sangatlah popular dengan kami. Dia tidak pernah marah tetapi sangat disegani bukan sahaja oleh murid murid tetapi juga dikalangan guru oleh sebab akhlaknya yang begitu tinggi. Dia bukan sahaja mengajar mata pelajaran Agama tetepi juga menjadi Imam Solat Jumaat dan kadang kadang Imam di Rumah Putih.

Diantara kakitangan sokongan yang sangat popular di Sekolah pada masa itu ialah arwah Encik Abdul Hamid Arop, Steward Sekolah.  Beliau ialah ayahanda  Tun Ahmad Sarji mantan Ketua Setiasa Usaha Negara. Selain dari menjalankan tugas Steward arwah juga adalah Jurulatih pasukan Hoki Sekolah. Perlu diingat beliau adalah pemain hoki Negeri Perak dan Malaya.  Selain dari itu beliau juga adalah Kolenel dalam Askar Wataniah. Oleh sebab itu dia mengajar kawat pasukan pasukan beruniform Sekolah. Ada satu lagi tugas tambahan Encik Hamid yang  mungkin tidak berapa disuakinya. Apabila Encik Hamdan perlu pergi kemana mana pada hari cuti Sekolah dia meminta Encik Hamid jadi Pemandunya! Seorang lagi yang pernah jadi pemandunya ialah mendiang Cikgu Choong Swee Chin. Cikgu Choong adalah peroko tegar! Dia mengantuk kalau tidak merokok. Encik Hamdan tidak benarkan dia merokok semasa memandu. “susah betul” kata Cikgu Choong! Pada masa itu Encik Hamdan tidak tahu memandu kereta!

Peristewa penting berikutnya ialah peperiksaan Lower Certicate of Education (LCE) yang akan dia diadakan pada penghujung 1959. Kumpulan Pertama yang terdiri dari lima kelas Tingkatan Tiga mengandungi lebih kurang 200 orang pelajar akan menduduki peperiksaan ini. Peperiksaan ini amatlah penting.  Keputusan peperiksaan ini akan mengukur kejayaan rancangan memberi pelajaran menengah melalui Bahasa Inggeris kepada murid murid dari sekolah rendah (Sekolah Melayu) yang menggunakan Bahasa Melayu. Kepada murid muirid pula mereka  mestilah mendapat  Perengkat A iaitu Kelulusan Penuh (Full Pass) untuk layak masuk ke Tingkatan Empat pada tahun akan datang. Mereka yang mencapai hanya Perengkat B iaitu  Promotion Limited (PL) dibenarkan naik ke Tingkat Empat sekiranya dibawah umur yang ditetapkan tetapi dikehendaki meduduki Peperiksaan Kelayakan pada hujung  tahun Tingkat Empat. Hanya yang lulus sahaja dibenarkan mengambil Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia dan Cambridge Overseas School Cerficate. Yang mendapat pangkat C dan gagal terpaksa meninggalkan Sekolah.

Semua guru guru dan pelajar bertungkus lumus membuat persedian. Saya perhatikan ramai juga kawan kawan saya yang kurang mahir dalam Bahasa Inggeru cuba menghafal buku teks! Jelas penghafalan mereka baik. Saya juga cuba cara ini tetapi saya dapati saya susah menghafal dan terlalu banyak bahan yang hendak dihafal. Jadi saya cuba membaca dan memahami fakta fakta penting dan membuat nota saya sendiri. Nyatalah cara ini didapati lebih baik apabila keputasaan peperiksaan diumumkan.

Satu lagi pemerhatian saya ialah ada guru yang tidak mengajar dengan baik dan bersungguh dalam tiga tahun mulai dari Tingkatan Satu hingga ke Tingkatan Tiga. Hanya beberapa hari sebelum peperiksaan guru berkenaan mengadakan kelas mengulang kaji di Dewan untuk semua pelajar.  Keputusan pelajar  dalam mata pelajaran ini adalah keputusan yang paling buruk jika dibandingkan dengan keputusan mata pelajaran lain. Adalah difahamkan guru berkenaan ditukarkan kesekolah lain apabila sekolah dibuka selepas keputusan peperiksaan diumumkan.

Keputusan Peperiksaan LCE dihantar kepada pelajar dalam cuti bulan Disember tahun 1959. Saya  menunggu dan menerima keputusan saya dengan penuh debaran.  Dari 10 mata pelajaran yang saya ambil, saya mendapat 9A dan satu B. Dan pangkat B itu adalah untuk mata pelajaran Bahasa Melayu! Saya beranggapan tentulah ramai kawan kawan yang mendapat 10A sebab mata pelajaran Bahasa Melayu dikira mata pelajaran yang senang bagi pelajar pelajar Melayu yang datang dari Sekolah Melayu. Alangkah terperanjatnya saya apabila saya balik ke Sekolah saya dapati saya mendapat keputusan terbaik dikalangan murid murid STAR,dengan  9A dan satu B itu. Saya dapati sebenarnya lebih kurang 10 orang sahaja yang dapat A dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Tidak dapat dielakkan saya merasa bangga dengan keputusan saya. Ini ada juga kesan negatifnya. Saya dan juga kawan kawan yang lain yang mendapat keputusan cemerlang menganggap Tingkatan Empat adalah “tahun berbulan madu (honeymoon year)” yang tidak memerlukan pelajar pelajar belajar bersungguh sungguh lagi  dan melakukan perkara perkara yang tidak baik. Kami tidak mengambil kira bahawa Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia dan School Certificate adalah berdasarkan semua pelajaran yang diajar di Tingkatan Emapt dan Tingkatan dan bukannya pelaran yang diajar di Tingkatan Lima.Dari 5 kelas Tingkatan Tiga empat kelas lulus dan dibenarkan meneruskan pelajaran ke Tingkatan Empat pada tahun 1960. Satu kelas sahaja  sama ada mendapat pangkat C sahaja atau gagal.Mereka terpaksa meninggalkan Sekolah. Difahamkan mereka yang mendapat Pangkat C ini meneruskan pelajaran mereka dengan mengikuti program latihan guru sama ada di Maktab maktab perguruan dan Pusat Latihan Harian. Setelah tamat latihan tersebut mereka menjadi guru sekolah rendah.

No comments:

Post a Comment