Friday, November 22, 2013

SEKOLAH MENENGAH (bahagian keenam) - Tun Hamdan dalam kenangan


ARWAH TUN HAMDAN BIN SHEIKH TAHIR DALAM KENANGAN

Lagi satu insiden yang saya tidak boleh lupakan melibatkan Tun. Rasanya ini berlaku dalam tahun 1961. Tahun itu kami merayakan Hari Raya Idil Adha di Sekolah walau pun ada beberapa hari cuti. Tun bersembahyang Hari Raya bersama sama kami di Dewan. Lepas sembahyang, guru bertugas membuat pengemuman bahawa Tun hendak berjumpa dengan saya dan seorang lagi kawan saya, Yusof Hassan.  Saya berasa kecut. Tentulah dia hendak memarahi saya lagi.  Sebalinya k ami dijemputnya untuk mengikutnya berhari raya di rumah isterinya  arwah  Toh Puan Zainab di Batu Gajah. Kami pun pergilah dengan gembira.  Lepas itu kami dibawanya ke Makam DiRaja Kuala Kangsar untuk menziarah makam ayahanda Tun, Sheikh Tahir Jalaluddin. Pertama kali saya mendengar Tun membaca doa tahlil dalam Bahasa Arab yang begitu faseh.

Apa yang berlaku selepas itu sungguh memeranjatkan saya. Selepas balik dari Kuala Kangsar, Tun mempelawa saya mengikutnya ke Kuala Lumpur sebab masih ada beberapa hari cuti lagi. Saya berasa malu hendak menerima jemputannya itu.Saya beri alasan yang saya tidak ingat lagi tidak dapat menerima jemputannya. Lepas seketika dia bertanya mungkin saya ingin balik berhari raya di Hulu Yam bersama keluarga.  Saya cepat cepat  bersetuju. Dia pergi berjumpa arwah Tan Sri Murad Guru Besar pada masa itu  memberitahunya bahawa dia akan bawa saya balik ke Hulu Yam semasa cuti Raya itu. Hampir tengah malam baharu saya sampai dirumah. Begitu baiknya arwah Tun kepada saya setelah saya “tidak mengenang budinya”.

Bukan itu sahaja budi Tun kepada saya. Apabila saya ditawarkan Biasiswa untuk belajar ke United Kingdom, saya tidak ada sesiapa saudara mara yang boleh menjadi Penjamin saya. Kelayakan menjadi Penjamin ialah sekurang kurangnya Pegawai Kerajaan Division Satu. Saya berjumpa Tun dan bertanya kalau dia boleh menjadi Penjamin saya. Beliau tidak teragak agak bersetuju.

Dalam hidup saya Sekolah Tuanku Abdul Rahman dan Tun Hamdan terutamanya telah memainkan perananan yang begitu besar. Saya sangat terhutang budi kepada Sekolah dan arwah Tun. Saya doakan agar roh Tun dan Toh Puan diletakkan dersama sama roh para rasul rasul, anbia’, syuhada’ dan sadikin. Amin.

No comments:

Post a Comment