Friday, November 22, 2013

SEKOLAH MENENGAH (bahagian keempat) - BERTUNANG


BERTUNANG

Tahun 1960 dan1961 adalah tahun  tahun yang  saya anggap paling mencabar bagi saya dan membawa beberapa kenangan, ada yang manis dan tidak kurang  pula ada yang sungguh pahit.

Salah satu kenangan manis itu ialah persahabatan saya dengan seorang pelajar Sekolah Tun Fatimah, Melaka yang bermula dalam tahun 1960.  Namanya  H, yang berasal dari Kampong Pengkalan Baharu, Kampong Kepayang, Perak. Ceritanya panjang. Dipendekkan cerita saya diperkenalkan dengannya oleh bapa seorang kawan sama sama belajar di STAR, Abbas Hassan. Bapanya itu adalah seorang guru di Sekolah Melayu Gopeng. Dalam satu pertemuan dengannya  dia menceritakan dia mempunyai seorang murid perempuan yang pandai dan terpilih  belajar di Sekolah Tun Fatimah, Melaka. Cikgu Hassan memuji muridnya ini menjadikan  saya tertarik hati dengannya. Saya pun menulis surat kepadanya. Surat saya itu tidak dibalas. Masa itu saya dalam Tingkatan Dua rasanya. Hanya apabila saya berada dalam Tingkatan Empat dia menulis surat kepada saya dengan helah untuk mengucapkan tahniah diatas keputusan cemerlang peperiksaan LCE saya.

  Saya terpaksa mengakui saya agaknya adalah seorang yang berhati romantis!. Sejak kecil lagi saya tertarik kepada kaum Hawa! Kawan baik saya semasa pra Sekolah ialah seorang budak perempuan seumur dengan saya namanya J. Kami main pondok pondok dan bermain permaianan kanak kanak seperti masak masak dan sebagainya.  Dia hanya kawan biasa sahaja. Walau bagimana pun apabila saya masuk ke Romove Class di Kuala Lumpur  terptuslah hubungan itu. Akhir akhir saya mendengar dia telah berkahwin. Saya sebenarnya tidak tahu sama ada J tahu pun yang saya menaruh hati kepadanya.  Semasa saya di Darjah Tujuh Sekolah Melayu saya jatuh hati dengan seorang murid perempuan sedarjah dengan saya. Kami pernah dengan kawan lain pergi berpiknik ke Templar Park selepas tamat darjah tujuh dan menunggu keputusan peperiksaan. Dia lulus peperiksaan itu dan menjadi seorang guru pelatih dan saya meneruskan pelajaran ke Remove Class. Memanglah tidak sesuai seorang murid sekolah dan mentah bercinta dengan seorang guru. Cinta kedua saya R sebenarnya lebih tua dari saya. Saya berumur 12 tahun dan dia mungkin berumur 16 atau 17 tahun.

Semasa saya di STAR seperti juga budak budak lain saya mempunyai beberapa orang sahabat pena. Dua orang adalah murid perempuan dari Sekolah Melayu saya, bernama A dan Z!  Seorang lagi bernama N. Mereka juga telah masuk kesekolah menengah setempat iaitu di Kuala Kubu Bharu.  N pula masuk ke Sekolah Tun Fatimah setahun selepas saya masuk STAR. Persahabatan saya dengan ZA tidak sampai kemana. Z sebenarnya adalah adik kepada R kawan saya yang menjadi guru itu. Lama juga saya berbalas balas surat dengan mereka.

 Masa di STAR pun saya mengenali beberapa orang murid perempuan di Bandar Ipoh melelui penglibatan saya dalam bidang bahas antara sekolah sekolah. Kedua duanya belajar di Sekolah Raja Perempuan seorang bernama  A,dan saya sudah lupa nama yang seorang lagi itu. Semasa di Tingkatan Empat saya sudah mula pergi menuntun wayang dengan mereka bersama sama kawan kawan lain dari STAR. Dengan A saya rasa persahabatan saya lebih rapat lagi. Saya masa di Tingkatan Empat sudah mempunyai basikal. Jadi beberapa kali kami berjumpa dan berbasikal keberapa tempat yang menarik disekitar Bandar Ipoh. Pada satu hari tengah kami berbasikal sebuah kereta memotong kami dan berhenti dan kemudian “gostan” untuk melihat kami. Hilang darah saya sebentar. Pemandu kereta itu ialah seorang guru STAR! Apalah nak jadi, hati saya bertanya. Tetapi Cikgu L sporting dan dia tersenyum sahaja dan berlalu! A ini agak berani. Pada hari Sukan tahunan Sekolah masa saya di Tingkatan Empat dia datang ke Sekolah untuk menuntun pertandingan Sukan. Saya bukannya ahli Sukan jadi saya tidak ada apa hendak dimegahkan kepadanya. Agaknya A hilang minatnya kepada saya mulai dari hari itu. Namun demikian saya  rasa seronok juga dengan lawatannya. Agaknya sayalah murid pertama di STAR yang pernah menerima lawatan seorang “girl friend”. A akhir akhirnya berputus hubungan dengan saya dan saya dengar dia kemudian berkahwin dengan seorang pegawai Kerajaan Brunei.

 

 Persahabatan saya dengan kawan terbaharu saya dari STF itu dari sehari bertambah  rapat. Dia mulanya “marahkan” saya sebab tidak membalas suratnya masa kami di Tingkatan Dua. Sebenarnya saya tidak menerima surat itu. Dia kemudian mendapat tahu dan mengakui surat yang ditulisnya membalas surat saya itu yang diposkannya melalui  peti surat Sekolahnya dirampas oleh pihak Sekolahnya. Pada akhir tahun 1961 apabila kami habis Tingkatan Lima kami beranggapan kami lebih dari kawan biasa. Kami berpeluang berjumpa pertama kalinya dalam keretapi dari Kuala Kubu ke Rawang. Kami  membuat perjanjian melalui surat yang  saya  akan menaiki keretapi di KKB semasa dia balik ke STF dan berada dalam keretapi itu. Itulah satu satunya masa yang paling manis dan romantis diantara kami. Kami bercerita tetapi saya sudah lupa apa yang kami ceritakan. Dapat berjumpa itu sudah mencukupi.

 Dari perjumpaan pertama didalam keretapi itu saya dapati H lebih cantik dari gambarnya. Dia adalah seorang yang berhemah tinggi dan mempunyai personaliti yang sungguh menawan. H pula mendapati saya tidak lah sehitam dalam gambar dalam majallah PERINTIS. Gambar itu ialah penghormatan sempena saya mendapat keputusan terbaik dalam peperiksaan LCE.  (Gambar itu sekarang dipamirkan di Galeri Tun Hamdan di STAR)

Apabila saya lulus peperiksaan School Certifacate dengan keputusan yang agak cemerlang saya rasa masa hadapan agak terjamin. Sekurang kurangnya  saya tidak  akan susah sangat mendapat pekerjaan. Saya sudah berumur 19 tahun.  Mungkin bolehlah saya memikirkan “going steady” dengan H. Dia seolah olah bersetuju. Saya memberanikan hati dan memberitahu Kakak berkenaan hasrat saya hendak bertunang dengan H. Saya berjanji bahawa saya tidak akan sekali kali mengabaikan pelajaran saya. Malahan saya akan belajar lebih bersungguh sungguh  lagi, saya memberitahu Kakak. Saya tidak tahu sama ada dia terperanjat atau tidak. Atau sudahkah dia mengagak ini akan berlaku sebab dia tahu saya selalu menerima surat yang tebal tabal? Kakak tidak berkata apa apa dan tidak pula menegah. Agaknya dia perlu menimbangkannya dahulu sebelum membuat keputusan.

Semasa saya di Tingkatan Enam Rendah saya selululah berjumpa dengan H pada hari Sabtu atau Ahad di Ipoh. Dia mengikuti kursus menaip disalah sebuah sekolah menaip dan menjadikan ini alasan untuk pergi ke Ipoh. Kami biasanya menuntun wayang dan makan tengah hari sebelum berpisah. Ada juga kami membuat trip dengan bas ke tempat tempat lain . Saya teringat kami naik bas ke Teluk Intan dan menunjukkan kepada H pekan Batak Rabit dimana arwah ayah pernah menjadi guru.

 Keputusan peperiksaan School Certificate  H  tidaklah secemerlang keputusan saya. Dia tidak  akan dapat melanjutkan pelajaran ke Tingkatan Enam seperti saya.  H menawarkan  untuk melepaskan saya supaya saya bolehlah mencari kawan yang setaraf dengan saya!  Disinilah agaknya saya menzahirkan perasaan cinta saya. Sekali kali saya tidak akan berbuat begitu, kata saya. Saya juga sedar dia hanya hendak menguji saya. Rasanya saya lulus ujian itu!

Oleh sebab H mempunyai gred yang agak baik dalam beberapa mata pelajaran penting dia memutuskan untuk memohon masuk ke Maktab Perguruan. Sementara menunggu keputusan permohonan itu dia mendapat pekerjaan sebagai guru sementara di sebuah Sekolah Inggeris di Kampar. Elok jugalah. Saya ada seorang kawan sesama dalam Tingkat Enam dari Kampar. Beberapa kali saya menumpang tidur dirumahnya untuk membolehkan saya berjumpa H di Kampar.

Tanpa pengetahuan saya Kakak dan suaminya suatu hari pergi ke Sekolah Inggeris Kampar dimana H bertugas sebagai guru sementara dan berjumpa dengan H. H kemudiannya menceritakan hal ini kepada saya. Rupanya Kakak pergi merisik! Kami agak risau juga apakah agaknya keputusan periksaan itu. Pada cuti akhir tahun 1962, Kakak memberitahu kalau saya betul betul serius dengan H dia sedia pergi meminang. Saya terperanjat juga tetapi sangat gembira dengan berita baik ini.  Tahulah saya Kakak sukakan H dan terlalu sayang kepada saya dan tidak mahu menghampakan permintaan saya. Kalau jasa pertamanya kepada saya ialah menananggung perbelanjaan persekolahan saya hingga saya tamat Tingkatan Lima, inilah jasa keduanya yang saya tidak terbalas iaitu mempersetujui permintaan saya untuk bertunang dengan  seorang wanita yang saya sangat cintai.

Kakak dengan beberapa orang ahli kelaurga kami di Sungai Itik Gopeng pergilah meminang Hapsah Binti Mohammad Yusup untuk menjadi bakal isteri saya.

Bila saya balik ke Sekolah untuk memulakan pengajian Tingkatan Enam Atas saya begitu gembira yang saya sudah bertunang dan memberitahu kawan kawan karib saya. Ada yang tidak percaya. Saya tidak peduli. Minat saya tahun itu hanyalah belajar bersungguh sungguh dan menumpukan perhatian kepada tunang kesayangan saya! Minat saya dalam pergerakan luar darjah yang lain seperti berbahas, Palang Merah dan berlakun hampir pupus. Walau bagaimana pun saya telah dilantik sebagai seorang ketua murid kali pertama sejak memasuki Sekolah. Saya juga masih lagi Editor majallah Sekolah “PERINTIS”.

H dalam tahun 1962 memasuki sebuah Maktab Perguruan di Kuala Lumpur. Ini membuatkan perjumpaan dengannya susah sedikit. Walau bagaimana pun kami sempat juga berjumpa masa cuti Sekolah dan Maktab. Ada kalanya kakak akan menjenguknya di Maktab dan membawanya kerumah kakak. Ada juga H menghabiskan setengah masa cuti Maktab bersama kami dan setengah lagi dengan keluarganya.

 

No comments:

Post a Comment