TINGKATAN ENAM DI STAR (1962 – 1963)
Berdasarkan kepada kelulusan peperiksaan kemasukan ke Tingkatan Enam lebih
kurang 40 orang pelajar diterima masuk ke Tingkatan Enam Sastera pada 1962.
Seramai lebih kurang 20 orang pelajar pula diterima masuk ke Tingkatan Enam
Sains. Ada beberapa orang diantara pelajar pelajar Jurusan Sains ini berasal dari sekolah sekolah lain tetapi
kebanyakannya adalah dari STAR. Semasa kami memulakan pengajian Tingkatan Enam
keputusan peperiksaan SPM dan School Certificate belum diketahui lagi. Apabila
keputusan ini dikeluarkan nanti untuk meneruskan pengajian di Tingkatan Enam
pelajar pelajar mestilah mencapai pangkat yang ditetapkan, salah satu
daripadanya ialah kelulusan dalam Bahasa Inggris.
Dalam bulan Mach 1962 keputusan peperiksaan SPM dan
School Certicate yang dinanti nantikan
itu dikeluarkan melalui akhbar akhbar. Sebilangan kecil sahaja yang mendapat
Gred Pertama Cambridge School Cerficate. Ini termasuklah saya sendiri.
Selainnya mendapat Gred Kedua dan Ketiga. Bilangan kecil yang mendapat Gred
Pertama Cambridge School Certficate
ialah disebabkan kegagalan mendapat pangkat credit dalam mata pelajara Bahasa
Inggeris. Diperengkat SPM lebih ramai yang mendapat Gred Pertama. Saya tidak
berapat ingat perincian keputusan tersebut.
Adalah difahamkan ramai bekas pelajar STAR yang tidak
melanjutkan pelajaran ke Tingkatan Enam memasuki bidang perguruan dan memasuki
Maktab Maktab Perguruan. Apa yang menggembirakan ialah ramai diantara mereka
selepas mengajar beberapa tahun mereka masuk ke Universti.
Dua tahun berikutnya iaitu tahun 1962 dan 1963
merupakan period yang amat penting dari segi pengajian tinggi saya. Saya
belajar dalam Jurusan Sastera tetapi
dengan mengambil satu mata pelajaran sains iaitu Mathematics yang saya amat
gemari. Belajar di Tingkatan Enam adalah persedian untuk pengajian di
Universiti nanti. Guru guru memberi syarahan sahaja dan terpulanglah kepada
pelajar membuat bacaan tambahan dan nota sendiri. Ini memerlukan penggunaan
library yang bijak. Masa itu tidak ada internet. Pelajar juga dikehendaki
menulis assignment diatas topik topik
tertentu. Ini mmemerlukan penyelidikan melalui pembacaan buku buku
selain dari buku teks. Saya rasa selesa
dengan grade grade yang diberi oleh guru Sejarah dan Ekonomi saya keatas
assignment saya. Saya tidak berapa ingat sama ada assignment diberi dalam kelas Bahasa Melyu dan
Mathematics.
Sekali lagi saya dapati pilihan saya mengikuti jurusan
Satera amat tepat. Kami mempunyai guru guru siswazah yang berkelebar mengajar
kami seperti arwah Cikgu Dato Aziz
Ismail yang mengajar Sejarah dan apabila dia naik pangkat menjadi Pengetua,
Cikgu Naranjan Kaur mengambil alih mengajar mata pelajaran ini, Cikgu
Sockalingam yang mengajar Geografi dan cikgu cikgu yang mengajar mata pelajaran
Ekonomi. Saya sudah lupa nama mereka.
Sekolah juga ada Tingkatan Enam jurusan sains, walau
pun kelasnya agak kecil dibandingkan dengan kelas jurusan sastera. Hanya lebih
kurang 20 orang pelajar sahaja. Dari segi guru guru pula pelajar pelajar Tingkatan Enam sains menghadapi handicap.
Guru guru mereka terdiri dari guru guru Peace Corp Amerika, British Overseas
Voluntary Service, guru guru yang pinjamkan dari Sekolah Anderson dan ACS Ipoh.
Saya sudah dapat mengagak bahawa keputusan peperiksaan HSC mereka tidak akan
berapa baik.
Semasa di Tingkatan Enam Atas kami sudah mula
merancang apakah bidang atau profession yang kami ingin ceburi. Untuk pelajar
jurusan sastera bidang bidang itu sangat terhad, iaitu hanya Malayan Civil
Service (MCS) atau perkhidmatan perguruan.
Walau pun ada bidang bidang lain seperti Undang Undang dan Accountancy
yang boleh diikuti oleh pelajar aliran sastera malangnya tidak banyak pengetahuan berkenaan
profesyen profesyen ini yang kami
ketahui. Lagi pun pada anggapan kami mungkin tidak ada biasiswa Kerajaan untuk
pengajian dalam bidang bidang ini. Untuk kami semuanya bergantung kepada
biasiswa Kerajaan. Untuk pelajar pelajar jurusan Sains pilihan adalah lebih
banyak bergantung kepada mata pelajaran yang dipelajari diperengkat Higher
School Certificate. Mereka boleh memilih Perubatan, Pergigian, Kejuruteraan (yang
ada pelbagai bidang ), Kimia, Food
Technology, Sains tulin dan berbagai bagai lagi. Dari segi biasiswa juga lebih
banyak badan badan yang memberi biasiswa. Selain dari Kerajaan, Lembaga Letrik
Negara dan Kerajaan Kerajaan negara nehara
Commenwealth juga memmberi biasiswa dibawah Colombo Plan.
Semasa saya di Tingkatan Enam Atas H menuntut di Maktab Perguruan Bahasa di
Kuala Lumpur. Kami berpeluang juga berjumpa sebab percutian Sekolah dengan
Maktab tidak sama. Saya dapati ada tujuh atau lapan orang bekas pelajar STAR di
Maktab tersebut. Saya perkenalkan mereka
kepada H dengan permintaan supaya tolong tengok tengokkan dia! H juga merasa
selesa dengan mereka. Malahan katanya dia tidak rapat lansung pelajar lelaki
selain dari bekas pelajar STAR! Hingga sekarang dua orang dari mereka iaitu Isa
Haji Ali dan Basir Yunus adalah kawan rapat kami. Ada pula beberapa orang bekas pelajar STAR yang
mengikuti pengajaian profesyenal di Maktab RIDA (yang kemudiannya dinaik taraf ke ITM dan sekarang
menjadi U ITM). Kami juga sering berjumpa mereka. Ini termasuklah Omar Othman
dan Shuib Puteh.
Sebelum mengambil peperiksaan HSC Principal Level pada
penghujung tahun 1963 saya meminta bercuti beberapa hari untuk menjumpai H di
KL. Saya berterus terang dengan Cikgu Perdaus. Alangkah seronoknya saya Cikgu
Perdaus membenarkannya. Sebab itulah kami sentiasa mengingati Cikgu Perdaus.
Saya menumpang di BP House (Rumah Pengakap) di KL. Saya mula mula mengetahui BP
House semasa mengambil bahagian dalam satu pertandingan Persatuan Palang Merah
mewakili negeri Perak untuk memperingati
100 tahun Palang Merah ditubuhkan pada tahun 1959. Pasukan kami diketuai oleh
Cikgu Lau Hut Yee dan Cikgu Michael Liau. Sewa biliknya sangatlah berpatutan. Sekali
lagi saya tinggal di BP House ialah apabila saya dan Adzmi Abdul Wahab
(sekarang Tan Sri) mengambil bahagian dalam pertandingan Malayan Junior Tennis
Championship. Perjumpaan itu adalah untuk memberi saya semangat untuk
menghadapi peperiksaan HSC yang sangat penting itu.
Pada penggal ketiga semasa di Tingkatan Enam Atas, kami memohon biasiswa untuk
mengikuti kursus Ijazah di Universiti apabila lulus HSC dan diterima masuk ke
Universiti. Kebanyakan memmohon biasiswa untuk melayakkan memasuki MCS atau
Perkhidmatan Perguruan. Temuduga dibuat oleh Surahanjaya Perkhidmatan Awam di
KL. Semasa di Tingkatan Enam saya menerima biasiswa Bank Negara. Oleh sebab itu
saya juga ditemuduga oleh Bank Negara untuk biasiswa belajar di Universiti. Hampir
kesemua kami ditawarkan biasiswa atau bursary (yang lebih rendah nilainya)
untuk memasuki MCS atau Perkhidmatan Perguruan. Biasanya mereka yang dijangka
mendapat keputusan yang baik diperengkat HSC ditawarkan biasiswa MCS. Nasib
saya lebih baik, saya berjaya dalam kedua dua temuduga itu. Pertama saya
ditawarkan biasiswa Kerajaan Persekutuan untuk belajar dimana mana Universiti
di United Kingdom untuk mengikuti kursus ijazah pertama dengan peluang berkhidmat
dengan MCS. Kedua Bank Negara menawarkan saya biasiswa untuk belajar ekonomi di
Universiti Malaya. Saya agak berasa berat juga untuk pergi belajar di United
Kingdom mungkin tiga atau empat tahun dan meninggalkan H di Malaya. Bukan
sengkat masanya. Tetapi kami mengambil keputusan bersama bahawa saya mestilah
mengambil peluang keemasaan itu dan saya memilih untuk menerima tawaran belajar
di United Kingdom. Bukan senang seorang anak kampong miskin mendapat peluang
seperti itu.
No comments:
Post a Comment