Thursday, November 21, 2013

SEKOLAH MENENGAH (bahagian pertama)



Remove Class Kuala Lumpur 1956

Sebelum memulakan persekolaan menengah, saya telah tamat Darjah 7 (juga disebut Darjah Khas) di Sekolah Melayu pada penghujung  tahun 1955. Saya sudah layak menjadi seorang Guru Pelatih dan kalau ada nasib saya berpeluang pula memasuki Maktab Perguruan, iaitu Maktab Perguruan Sultan Idris, Tanjong Malim. Nasiblah Kerajaan masa itu memulakan rancangan menubuhkan sekolah menengah untuk menampung pelajar pelajar terpilih dari Sekolah Melayu. Ini adalah mengikut kehendak Lapuran Razak. Melalui satu peperiksaan saya terpilih memasuki sekolah menengah. Saya juga sudah terpilih menjadi seorang guru pelatih. Pilihan awal saya ialah hendak menjadi seorang guru pelatih, walau pun saya hanya berumur 12 tahun! Saya tidak tahu apa dia sekolah menengah itu. Kalaulah saya tahu masuk sekolah menengah bermakna saya akan terus belajar selama 8 tahun lagi (iaitu setahun di Remove Class , 5 tahun sekolah menemgah dan dua tahun di Tingkata 6)  dan mungkin terus belajar selama 4 tahun lagi di perengkat Universiti mungkin saya tidak mahu masuk sekolah menengah. Saya tahu menjadi seorang guru pelatih adalah satu jalan keluar dari kemiskinan. Saya akan menerima gaji walau pun saya tidak tahu jumlahnya.

Kakak saya pada masa itu adalah seorang  guru. Dialah yang memutuskan bagi saya bahawa saya mestilah meneruskan pelajaran ke sekolah menengah. Dia mempunyai visi yang saya tidak nampak. Dia mengatakan bahawa jawatan guru Sekolah Melayu tidak akan membawa saya kemana mana. Dengan pelajaran sekolah menengah saya akan mempunyai peluang yang lebih baik dalam hidup saya nanti. Saya akur dengan keputusannya  dan pada awal tahun 1956 saya pun dihantarnya ke sebuah hostel di Jalan Sulaiman, Kuala Lumpur. Ini adalah satu pengelaman baharu kepada saya dan 40 orang budak budak Melayu dari daerah daerah lain di Selangor yang telah dipilih untuk masuk sekolah menengah. Hostel itu juga menampung budak budak Melayu lain yang belajar di sekolah sekolah Inggeris di Kuala Lumpur.

Keesukan harinya kami dibawa ke sebuah sekolah baharu di Brickfields, iaitu Bricksfields Primary School. Guru kami bernama Encik Osman Ros. Dia menjelaskan bahawa kami akan menumpang  di sekolah itu selama satu tahun sahaja. Kelas kami di panggil Special Malay Form One. Kejutan pertama yang kami terima  ialah pelajaran akan disampaikan dalam Bahasa Inggeris. Tujuan utama  mengikuti kelas ini yang juga dikenali juga sebagai “Remove Class” ialah untuk belajar Bahasa Inggeris untuk membolehkan kami mengikuti semua pelajaran dalam Bahasa Inggeris di Tingkatan Satu tahun hadapan.  Saya bernasib baik sedikit jika dibandingkan dengan murid murid lain sebab saya sudah belajar sedikit Bahasa Inggeri semasa dalam Darjah 6 dan 7 di Sekolah Melayu. Ramai kawan kawan saya yang belum pernah belajar Bahasa Inggeris.  Jadi semasa di Remove Class ini penumpuan adalah kepada pelajaran Bahasa Inggeris walau pun mata pelajaran lain  seperti Mathematics, Sejarah, Geography dan  Bahasa Melayu diajar juga.

Hidup di hostel adalah penelaman baharu bagi kami. Kami mendapat  tempat tinggal danmakanan  percuma dan diberi pula “pocket money” RM 10 sebulan. Kemudahan dihostel itu begitu baik jika dibandingkan dengan kemudahan di kampong dahulu. Ada katil dan tilam, mandi air paip dan ada lampu letrik.

Semasa di Remove Class ini kami menerima seorang pelawat dari Kementerian pelajaran bernama Encik Hamdan bin Sheikh Tahir.  Orangnya besar tinggi dan berkulit putih kemerah merahan seperti orang Inggeris atau Arab. Agaknya tujuan lawatannya ialah untuk mengetahui kemahiran Bahasa Inggeris kami pada masa itu. Dia jugalah yang kemudiannya menjadi Guru Besar pertama  Sekolah Menengah Melayu pada tahun 1957 dan Sekolah Tuanku Abdul Rahman pada tahun 1958. Beliau jugalah yang mempunyai besar pengaruh dalam hidup saya. Bolehlah saya katakana beliau ialah, “My Most Unforgetable Character”.

Saya perhatikan kebanyakan murid murid lain Sekolah Rendah Brickfields ini adalah budak budak bukan Melayu. Begitu juga dengan murid murid Methodist Girls School yang berjiran dengan sekolah kami.  Sangat sesuailah Kerajaan memberi peluang kepada kami budak budak kampong juga diberi peluang belajar di Bandar.

Tinggal di Hostel dan belajar di Remove Class setahun ini memperkenalkan saya kepada bandar besar Kuala Lumpur.  Saya merasa naik bas dua tingkat. Dengan bayaran 5 sen sahaja saya naik bas dari Jalan Sulaiman ke Pantai melalui Bangsar. Di Pantai masa itu belum ada lagi Universiti Malaya. Juga belum ada lagi taman taman perumahan di Pantai dan Bandar Petaling Jaya seperti sekarang. Saya berpeluang membeli belah di Foch Avenue (sekarang Jalan Tun Tan Cheng Lok) dan Batu Road (sekarang Jalan Tuanku Abdul Rahman).  Kami ghairah membeli pakaian seperti baju lengan panjang dan seluar panjang yang dahulunya kami  tidak bermampuan membelinya. Slipper Jepun juga baharu mula dijual dipasaran. Kami semua membelinya.

Saya mengetahui juga selain dari kelas kami di Kuala Lumpur kelas kelas yang sama ada di Pulau Pinang, Ipoh, Johor Bharu dan Kuala Lipis menumpang di sekolah sekolah lai. Untuk murid murid perempuan pula kelas kelas yang sama ada di Seremban dan Melaka.

No comments:

Post a Comment