Thursday, November 21, 2013

SEKOLAH MENENGAH (bahagian kedua)


Sekolah Menengah Melayu, Ipoh 1957

Pada bulan Januari 1957 dengan perasaan yang berkobar kobar saya naik keretapi ke Ipoh untuk masuk ke Sekolah Menengah Melayu di Ashby Road. Ketibaan kami di Stesen keretapi  disambut oleh berapa orang guru. Yang saya ingat seorang daripadanya ialah Mr Lau Hut Yee. Kami dibawa ke Sekolah dengan bas yang disewa khas. Apabila samapai, saya terkejut bahawa sekolah dan hostel adalah rumah kayu satu tingkat yang usang. Dengar dengarnya dahulu bangunan ini adalah  Kem Tahanan Tentera British. Kemudahan kemudahan di “kem tahanan” ini amatlah terhad. Tandas terletak diluar bangunan hostel dan menggunakan tong! Bila hujan lebat tong tong ini dihanyutkan air dan belayar ke kawasan kawasan lain dikawasan Sekolah. Bilik mandi adalah kolah besar diluar bangunan asrama untuk mandi bramai ramai. Ada yang mengatakan ada tong yang berlabuh di Dewan Makan. Sekolah tidak mempunyai Dewan Perhimpunan dan padang sukan.  Oleh yang demikian pada tiap tiap hari Isnin perhimpunan mingguan diadakan dikawasan lapang di kawasan Sekolah. Ini tidak menghalang Guru Besar memakai jubah dan topi Universitinya apabila membuat ucapan kepada kami. Inilah pertama kali kami melihat jubah dan topi yang seseorang perolehi apabila keluar dari Universiti.

Namun begitu kami masih menganggap kehidupan di Ashby Road dengan kemudahan  yang terhad itu masih lebih baik dari kehidupan dikampung. Begitu juga dengan makanan yang disediakan. Kami diberi sarapan pagi dan“snack” pada pukul 10 pagi. Ramai murid murid yang belum mahir dengan Bahasa Inggeris menyebut ini sebagai “snake”!

Pembelajaran bermula dengan bersungguh sungguh, dalam Bahasa Inggeris seperti dimana mana Sekolah Menengah Inggeris yang lain di Negara ini. Hanya pelajaran  Bahasa Melayu dan Agama sahaja diajar dalam Bahasa Melayu. Saya percaya ini mestilah merupakan satu cabaran besar kepada kebanyakan murid murid. Namun begitu mengikut ingataan saya kami tidak sedikit pun membantah. Saya sendiri merasa gembira mempelajari Bahasa Inggeris. Dari Sekolah Melayu lagi saya ingin sangat hendak belajar di Sekolah Inggeris. Sebenarnya saya lulus peperiksaan untuk memasuki Special Malay Class (SMC) semasa saya di Darjah Tiga. Walau bagaimana pun emak tidak dapat membenarkan saya masuk ke SMC sebab kelas itu ada di Government English School, Kuala Kubu Bharu yang terletak lebih kurang 12 batu dari Hulu Yam kampong saya. Kita tak wang untuk tambang bas dan lain lain perbelanjaa. Remuk hati saya. Tetapi apakan daya. Oleh yang demikian peluang belajar di sekolah menengah adalah seolah olah saya mendapat peluang kedua dan doa saya dimakbulkan Allah.  Tidak dapat dinafikan penggunaan Bahasa Inggeris dalam  mata pelajaran lain termasuk Sains dan Mathematik membantu pembelajaran Bahasa Inggeris itu sendiri. Mungkin ada orang yang tidak bersetuju. Mereka berhujjah kalau pengetahuan Bahasa Inggeris murid murid sangat rendah bagaimana mereka hendak memahami mata pelajaran yang diajar dalam Bahasa Inggeris. Debat ini berterusan.

Aktiviti luar kelas juga sangat sangat digalakkan. Persatuan Persatuan seperti Persatuan Sejarah, Geografi, Bahas dan lain lain ditubuhkan dan menajalankan aktiviti dengan giat. Yang saya suka sekali ialah lawatan lawatan luar seperti ke lombong bijih timah, ke Mengelunchur (satu tempat perkelahan di daerah Kuala Kangsar), ke Cameron Highlands dan ke Taiping.

Walau pun kami tidak ada kemudahan sukan, Encik Hamdan menekankan mustahaknya murid murid aktif dalam bidang sukan. Kami membuat Basketball Court  sendiri disatu tempat lapang berhanmpiran dengan Sekolah. Encik Hamdan sendiri yang mengajarnya. Sebuah gelanggang “padder tennis” dibuat dalam kawasan Sekolah. Selain dari pingpong saya suka permainan padder tennis ini. Permainan ini hampir serupa dengan lawn tennis atau hard court tennis. Hanya court padder tennis kecil sedikit dan raketnya adalah diperbuat dari kayu keseluruhan. Dari sinilah  bermula minat saya terhadap tennis. Untuk permainan lain seperti bola sepak dan hoki kami meminjam padang sekolah jiran, iaitu Sekolah Anderson. Sukan atlethics juga diadakan di padang Sekolah Anderson.

Negara menyambut  Merdeka pada 31 Ogos 1957. Malangnya masa itu Sekolah dalam cuti jadi tidak ada apa apa perayaan dibuat diperengkat Sekolah. Saya bernasib baik dapat pergi ke Padang Kelab Selangor di Kuala Lumpur pada malam 30 Ogos untuk menyaksikan penurunan bendera Union Jack melambangkan  tamatnya penjajahan British keatas Malaya dan dan digantikan dengan bendera Persekutuan Tanah Melayu yang sekarang adalah sebuah Negara merdeka dan berdaulat. Inilah satu satunya peristiwa yang bersejarah yang saya berpeluang menyaksikannya.

Kami sangat sangat tidak sabar berpindah kesekolah baharu di Tiger Lane pada tahun 1958. Semasa di Ashby Road lagi kami melawat tapak Sekolah di Tiger Lane dan mengikuti pembangunan sekolah baharu di sekeping tanah seluas 40 ekar.

Dalam masa setahun di Ashby Road, banyak perkara baharu yang kami pelajari. Yang paling mustahak dan berguna sekali  ialah cara hidup yang teratur, atau lebih tepat diaturkan. Semuanya mengikut jadual yang telah disediakan. Masa untuk sarapan pagi telah ditetapkan. Begitu juga dengan masa makan yang lain seperti snack, makan tengah hari dan makan malam.  Dengan makanan berzat mengikut keperluan kesihatan kami sentiasa sihat dan memabngun dengan cepat.  Saya juga teringat masa Negara dilanda epidemic Flu Asia. Hampir kesemua kami mengidap flu untuk lebih kurang 2 atau 3 minggu dan bilik bilik darjah dijadikan ward pesakit.

Satu perkara baharu yang kami alami ialah pada sebelah malam kami kena balik semula ke bilik darjah untuk menjalankan “prep hours” ( “prep” ini adalah kependekan dari perkataan “preparation” yang bermakna “persedian”).  Ini ialah masa untuk mengulangkaji pelajaran yang dipelajari hari itu, membuat kerja rumah yang diberi oleh guru dan untuk membaca. Inilah bezanya bersekolah di sekloah berasrama penuh. Kalau kita tinggal dirumah dengan keluarga ini mungkin tidak berlaku. Inilah juga dianatra  faedah faedah besar tinggal diasrama.

Kepada kebanyakan kami  inilah permulaan perhubungan dengan  guru guru bukan Melayu. Kebanyakan guru guru kami adalah dari kalangan bukan Melayu. Apa yang ketara sangat ialah bahawa mereka sangat baik hati dan begitu bersungguh sungguh mengajar kami. Mereka tidak sedikit pun  mengira bahawa kami adalah dari bangsa Melayu beragama Islam dan bukan dari bangsa mereka dan seagama dengan mereka. Malahan mereka menunjukkan bahawa mereka bersimpati dengan kedudukan kami sebagai murid murid “under priviledged” dari keluarga miskin dari kampong. Saya rasa begitu rapat dengan guru guru yang mengajar saya seperti mendiang Cikgu Anthony Marshall, Cikgu Michael Liau Tet Loke, Cikgu Baskaran dan Cikgu Sundrakarean. Seorang guru Melayu yang kami sangat kasihi ialah  Cikgu Mohamad Perdaus. Dia tidak mengajar apa apa mata pelajaran oleh sebab pada masa itu dia bertugas sebagai Steward dan Penolong Guru Besar. Dia juga adalah guru menjaga Prefects, bola sepak dan warden. Diwaktu malam semasa prep hours dia akan datang kebilik darjah kami untuk berkenalan lebih rapat dengan kami dan menolong kami dalam mengulang kaji dan membuat kerja rumah. Kami merasa begitu terhutang budi kepada guru guru kami ini.

Saya melihat kembali kepada satu tahun di Ashby Road sebagai batu asas yang kukuh untuk pembangunan pengajian akademik dan character saya.

1 comment:

  1. LuckyClub | The home of slots, card games, poker, slots
    LuckyClub offers the latest in luckyclub slots, card games, poker, slots, live entertainment and online betting. Register and start playing today.

    ReplyDelete