Friday, November 22, 2013

LEPAS SEKOLAH NIKAH


LEPAS SEKOLAH

Alangkah gembiranya apabila habis belajar di Tingkatan Enam. Bebas seketika dari belajar! Boleh berkerja. Boleh berjumpa H selalu! Tentu segala galanya manis.

Sebelum meninggalkan Sekolah lagi saya telah mendapat berita dari King’s College University of London bahawa saya  telah diterima masuk ke College itu tertakluk kepada saya mendapat 2 kelulusan Principal  gred B dlam pepereksaan HSC. Saya juga telah  beebrapa  pekerjaan sementara kerana saya hanya perlu berangkat ke England dalam bulan September 1964. Tawaran pekerjaan yang pertama saya t erima ialah sebagai guru sementara di Methodist English School Tanjong Malim, tidak jauh dari Hulu Yam kampong saya. Saya terus menerima tawaran itu. Tempat itu  tidak terlalu jauh untuk saya mengulangi H di KL selalu selalu. Saya kemudian menerima tawaran yang sama dari Sekolah Menengah Melayu, Kuala Kubu Bharu dan sebagai Juruhebah di Radio Malaysia. Tetapi saya teruskan sahaja dengan pekerjaan sebagai guru sementara di Tanjong Malim. Saya percaya H  tentu lapang dadanya dengan keputusan saya itu. Maalum sahajalah peluang mengenali juruhebah wanita di Radio Malaysia tentu sahaja banyak dan mencabar!

Dalam bulan March tahun 1963 keputusan peperiksaan HSC dihebabhkan dalam akhbar. Alhamdulillah saya lulus dengan mendapat Sijil Penuh dan mendapat  satu gred A dua gred B dan satu gred D. Yang pentingnya saya memenuhi syarat yang ditetapkan oleh King’s College. Saya masa di Sekolah lagi sangat berminat untuk belajar Undang Undang. Sekolah pernah menjemput seorang peguam memberi syarahan berkenaan profesyen Undang Undang. Syarahannya itu menarik minat saya. (saya masih ingat namanya iaitu Mr Sharma. Dia kemudian menjadi seorang Hakim Mahkamah Tinggi) Diatas daya usaha saya sendiri saya beberapa kali menghadiri perbicaraan di Mahkamah Magistrate Ipoh. Saya terpikat dengan cara seorang peguam yang terkenal pada masa itu Mr D.R. Senivasagam membela anak guamnya. Oleh sebab tawaran biasiswa Kerajaan membenarkan saya mengikuti mana mana kursus ijazah pertama yang melayakkan saya memasuki MCS saya memilih untuk melanjutkan pengajian Undang Undang dengan harapan mendapat ijazah kepujian Bachelor of Laws (Ll.B Hons). Kerajaan tiada bantahan.

Sebagai seorang guru sementara tidak terlatih saya dapati agak susah untuk mengajar budak budak dari Tingkatan Satu hinggan ke Tingkatan Tiga. Ramai yang nakal. Ini membuatkan saya  tidak sabar menunggu hari Sabtu apabila saya boleh pergi ke KL untuk berjumpa H. Itulah yang berlaku untuk beberapa bulan.

Setelah beberapa bulan kemudian kami memutuskan untuk menikah sebelum saya bertolak ke England. Ini adalah untuk menghalalkan pergaulan kami dan memperkuatkan lagi perhubungan kami mengenangkan kami akan berpisah sekurang kurangnya selama tiga tahun. Kami bernasib baik kerana salah seorang kawan H di Maktab ialah seorang pemimpin pelajar FH. Dia pun baik dengan saya. Dia selalu membenarkan saya bermalam di biliknya di Maktab apabila saya mungkin ketinggalan bas hendak balik ke Tangjong Malim. Bapa FH pula ialah seorang ustaz  sama sama mengajar dengan saya di MES Tanjong Malim. Dia juga seorang juru nikah bertauliah. Dengan persetujuan keluarga kami, kami pun dinikahkan pada satu malam dirumah ustaz H di Slim River. Malam itu kami pun menjadi sepasang suami isteri yang sah dan  yang sedang mabuk dalam percintaan. Segala galanya nampak indah, walau pun tindakan kami menikah sebelum tamat pengajian itu jarang jarang dilakukan orang.  Kami percaya itu adalah langkah yang baik untuk kami dengan keadaan kami pada maa itu. Bagi H ini adalah satu kesalahan dibawah perjanjiannya dengan Kerajaan apabila menerima tawaran masuk Maktab.  Salah satu syarat masuk ke Maktab ialah bahawa pelajar tidak dibenarkan berkahwin sebelum tamat pengajiannya.  Oleh sebab itu kami akan merahsiakan pernikahan kami.

Dengan pernikahan kami itu kami merasa senang untuk berjumpa dan berjalan jalan tanpa mersa bersalah disisi agama. H pun boleh mengikut saya kerumah Kakak pada cuti hujung minggu. Kami juga pernah pergi ke Melaka menziarahi seorang lagi kakak saya yang tinggal disana.

Inilah juga masa kami mengenali diantara satu dengan yang lain dengan lebih rapat lagi. Misalnya baharu saya tahu bahawa  H tidak boleh tahan lapar. Saya boleh lupakan makanan jika bersamanya. Dia tidak. Masa makan mesti makan! Dia pernah mengangis bila lambat makan. Saya geli hati pun ada!

 

1 comment: