Friday, November 29, 2013

KEDATANGAN H KE LONDON


KEDATANGAN H KE LONDON

 

Mula mulanya kapal terbang sewa khas yang akan membawa H dan penumpang penumpang lain dari KL ke London dijadualkan akan mendarat di Stansted Airport. Bila saya tiba di Stansted, ada pemberitahuan bahawa kapal terbang itu akan turun di Gatwick pula keesokaan harinya. Cemas dan hampa hati rasanya. Rasa tak tahan menunggu dua puluh empat jam lagi.  Selalunya saya jarang menuntun film dipawagam, tetapi  pada malam itu saya menuntun film di pawagam  dan saya masih ingat lagi jodol film itu iaitu, “The Russians are Coming”!  Apabila H sampai keesokan harinya saya diberitahu bahawa kapal terbang itu mengalami kerosakan enjin dan terpaksa mendarat dan bermalam di Athens sementara enjin itu diperbaiki.

Dengan kedatangan H ke London untuk menemani saya hidup kami menjalani perubahan yang sangat besar. Selamat tinggal hidup berseorangan sebagai seorang bujang! Bermulalah hidup baharu.

Dari Gatwick kami menaiki tren ke London. H begitu gembira melihat kotaraya London yang dahulunya dia ketahui melalui surat surat saya sahaja. Selain dari gembira berada disamaping saya! Saya pun begitu. Terubat rasa rindu berpisah hampir hampir dua tahun. London belum begitu sejuk lagi pada masa itu.  Masa itu penghujung Musim Panas dan akan masuk ke musim autumn tidak lama lagi. Masih banyak masa untuk bersiar siar sebelum saya memulakan tahun pengajian baharu yang akan bermula dalam bulan Oktober 1963.

 Nasiblah H tidak terperanjat dengan bedsitter kecil  kami yang akan menjadi tempat tinggal kami sehingga tamat pengajian saya. Yang pentingnya ada tempat tidur,  ada dapur kecil dan ada meja tempat makan dan tempat saya membaca dan menulis. Bilik air dan bilik mandi diluar, berkongsi dengan penyewa lain yang tinggal sama di tingkat itu.  Tidak ada central heating. Kami  terpaksa gunakan heater yang menggunakan minyak tanah. Tetapi bedsitter itu mencukupilah untuk keperluan kami. Tempat itu pun dekat dengan stesen bas dan stesen keretapi bawah tanah. Berkekatan juga dengan kedai. High Gate pada keselurannya adalah sebuah pecan kecil yang cantik. Di High Gate Village yang berhampiran, ramai orang orang kenamaan tinggal termasuk seorang pemusik terkenal bernama Yahudi Manuhen pada masa itu Conductor London Symphony Orchestra. Di High Gate juga ada Tanah Perkuburan yang terkenal dan di situlah terletaknya kubur Karl Marx. High Gate Woods juga terkenal sebagai sebuah public park. Dan ada banyak lagi park yang lain.

Perkara pertama yang saya mula ajar H ialah memasak! Saya sudah mempunyai dua tahun pengelaman memasak di London.  Pelajaran  pertama, di London tidak ada santan kelapa untuk memasak kari dan gulai lemak. Tetapi ini boleh digantikan  dengan susu cair. Yang lain serupa sahaja. H ada membawa lesung batu. Bolehlah menumbuk cili untuk menbuat sambal belacan! H belajar nama ikan yang boleh didapati dikedai ditempat kami. Ikan yang biasa kami beli ialah ikan halibut dan herring. Daging dan ayam halal tidak boleh di dapati di London pada masa itu. Kami menganggap kami berada dalam darurat oleh itu  makanlah ayam dan daging bukan halal yang terdapat pada masa itu. (Bila anak kami belajar di United Kingdom dalam tahun lapan puluhan alhamdulillah daging dan ayam halal mudah didapati). Sayur sayuran tidak banyak bezanya dengan sayur sayuran di Malaysia. Terung pun boleh didapati. Kita panggil terung “brinjal” dalam bahasa Inggeris di Malaysia. Disini mereka panggil “eggplant” atau dengan nama Perancisnya, “aubergine”. (ada beberapa perkataan Inggeris yang lain  yang kita gunakan di Malaysia tetapi tidak digunakan di England. Misalnya mereka tidak tahu “latrine”, Mereka hanya tahu “toilet”). Tetapi tidak berapa lama sahaja H sudah pandai memasak masakan Melayu di London, termasuk membuat satay pada musim Raya. Boleh masak pajri (nenas, terung atau “cooking apples”) iaitu masakan kegemaran  Satu lagi kegemaran saya ialah masakan kerabu daging, iaitu masakan Perak yang saya tidak pernah rasa sebelum itu.  Senang dan selesa hidup saya dapat makan makanan Melayu di London. Senang saya belajar.

Dua atau tiga minggu pertama sejak kedatangan H kami melancung sepuas puasnya  ke tempat tempat masyhur di London. Yang saya ingat sekali ialah lawatan kami ke Kew Gardens dengan menaiki tourist boat dari London. Satu trip yang begitu indah menggunakan Sunagi  Thames. Saya sangat suka boat trip dan tiap tiap kali kami bercuti sekarang ini mesti ada boat trip. Kemuncak boat trips kami ialah Cruise mengelilingi Baltic Sea dari Copenhagen ke St Petersburge Russia dan balik sepuluh tahun yang lalu. Kami juga melawat Buckingham Palace, Westminster Parliament, St Paul’s Cathederal, Tagalfar Square, London Bridge, Tower Bridge dan lain lain tempat bersejarah yang masyhur.

H juga belajar menggunakan bas dan tren London Transport. Sebenarnya pengangkutan sangat mudah dan teratur di London.  Kita boleh pergi kemana mana  tempat menggunakan public transport. Dengan peta public transport yang sangat jelas H boleh pergi dan balik ketempat kerja dengan keretapi bawah tanah yang di panggil “tube”. Untuk pergi kerja di Malaysian Students Department di Bryanston Square dia naik tren dari High Gate ke Oxford Circus dan tukar tren ke Marble Arch. Sungguh senang.  Tambang pada masa itu agak murah.

Kami juga kena membuat bajet kewangan. Saya mendapat elaun sebanyak lebih kurang GBP (Pound Great Britain) 40 sebulan. Masa itu satu paun lebih kurang RM8.40 kalau tak salah. H dapat gaji lebih kuarang GBP 10 seminggu. Dengan pendapatan ini kami bolehlah hidup secara sederhana di London. H juga dapat Luncheon Voucher dari majikannya yang boleh digunakan untuk membayar makan tengah hari.Kadang kadang saya menggunakannya! Ini juga boleh digunakan untuk membayar barang barang makanan dll di supermarket.. Di London ada Malaysia Hall iaitu hostel untuk pelajar pelajar Malaysia. Makanan di kantin Malaysia Hall sangat murah. Sewa bedsitter kami sekitar 3 paun seminggu. Air percuma tetapi air panas untuk mandi kena bayar dengan memasukkan duit shilling kedalam meter yang disediakan. Tetapi disana tidak payah mandi 2 kali sehari seperti disini. Kalau musim sejuk sekali seminggu pun mencukupi.

Saya berasa tenang dengan adanya isteri saya bersama sama saya di London. Saya boleh menumpukan masa untuk belajar. Tidak perlu lagi menguruskan tugas tugas domestic seperti memasak membasuh pinggan (yang saya tidak suka sekali) mengemas rumah dan lain lain. Untuk mencuci pakaian kami pergi ke self service laundret yang banyak terdapat dimana mana. Inilah pengorbanan H untuk saya yang saya sangat terhutang budi kepadanya sampai bila bila. Dia berkerja dan disamping itu juga menjaga keperluan saya. Tahun itu saya dalam tahun ketiga dan tahun akhir pengajian saya. Dengan ketenangan fikiran dan sokongan isteri saya tidak ada masaalah untuk mendapat ijazah bachelor undang undang dengan kepujian. Kawan  Sekolah saya ASN hanya mendapat general degree sahaja! Mungkin sebab dia belum berkahwin lagi pada masa itu. Ha ha ha!

No comments:

Post a Comment